Dé organisatie voor ouderen en mensen met een verstandelijke beperking in Oost-Nederland
header afbeelding

Angst

Wat is angst?
Angst is er in soorten en maten. Angst voor een spin of voor hond, bijvoorbeeld. Of angst voor een kleine ruimte, (bijvoorbeeld een lift) of net andersom angst voor een grote ruimte (bijvoorbeeld een plein). Angst voor hoogte, bijvoorbeeld een torenflat of een hoge trap. Angst om tussen andere mensen te komen of net andersom, angst dat mensen je verlaten. Paniek is heftige angst, die snel opkomt en waarbij je je hart voelt kloppen. Je gaat zweten en trillen en je voelt je benauwd.

Angst hoort ook bij zogenaamde dwanggedachten en dwanghandelingen. Dwanggedachten kunnen gaan over rampen, ongelukken, ziektes en besmettingen of over slechte dingen die je zou kunnen doen. Om die gedachten weg te krijgen, kan je dwanghandelingen gaan uitvoeren, bijvoorbeeld overdreven voorzichtig zijn, steeds controleren, dingen aantikken of tellen of heel vaak je handen wassen. Als je ze niet doet, voel je je vervelend, bang of boos.

Wat kun je er aan doen?

Angst overwinnen doe je in kleine stappen. Als je begrijpt hoe angst in elkaar zit, kan je in plaats van je angst uit de weg te gaan, angst overwinnen. Stap voor stap merk je dat angstige dingen, waarvan je denkt dat ze gebeuren, in werkelijkheid niet gebeuren. Soms helpen medicijnen, maar beter is het om een behandeling te doen gericht op gedrag en op gedachten. Dat heet cognitieve gedagstherapie. Deze behandeling, soms samen met medicijnen, helpen om je angst en je dwang te verminderen.

Hoe lang duurt het en werkt het?
Cognitieve gedragstherapie werkt bij 2 op de 3 mensen al naar een paar maanden.

Hoe meld je je aan?
Aanmelden kan via je huisarts. Zo nodig zorgt hij of zij voor een verwijzing naar de Baalderborg Groep.

Bellen Mailen