Dé organisatie voor ouderen en mensen met een verstandelijke beperking in Oost-Nederland
header afbeelding

Slapeloosheid

Wat is slapeloosheid?
Je hebt een slaapprobleem als je zelf ontevreden bent over je slaap. Je hebt moeite met inslapen of met doorslapen of je wordt te vroeg wakker. Het slechte slapen komt meer dan 3 nachten per week voor en duurt al langer dan 3 maanden.

Wat kun je er aan doen?


Anders doen

Veel menen die slecht slapen, hebben ‘slaapslordig’ gedrag. Ze drinken bijvoorbeeld ’s avonds veel koffie, hun slaapkamer is te warm, te muf of te licht of ze gaan op steeds andere tijden naar bed. Dat is slordig. Slaapslordig dus. Daar kan je wat aan doen. Je kunt besluiten om weer netjes te gaan slapen. Je gaat dan letten op wat ze noemen, je slaaphygiëne.

Anders denken

Soms hangt slecht slapen samen met iets anders. Bijvoorbeeld met piekeren of met angst. Je voelt je niet veilig of je hebt bange gedachten over je slaap. Je denkt bijvoorbeeld, dat als je niet snel beter gaat slapen dat je dan slechter gaat werken of leren. Beter omgaan met piekeren, stress, angst of bezorgdheid is dan nodig om weer beter te slapen.

Hoe lang duurt het en werkt het?

Afrekenen met slaapslordig gedrag kan vaak al heel snel. Als je je slaaphygiëne verbetert, verbetert je slaap. Dat kan al lukken na 3 tot 6 weken. Is er meer aan de hand, bijvoorbeeld angst of depressie, dan moet ook dat worden aangepakt. Dat duurt langer.

Hoe meld je je aan?

Aanmelden kan via je huisarts. Zo nodig zorgt hij of zij voor een verwijzing naar de Baalderborg Groep.

Bellen Mailen